Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
12-02-2013

Komunikat Burmistrza Miasta Lubań

Komunikat Burmistrza Miasta Lubań

Uprzejmie informuję właścicieli nieruchomości na terenie miasta Lubań, iż z dniem 1 lipca 2013 roku wchodzą w życie nowe zasady gospodarki odpadami, zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r., poz. 391 z późn.zm.) oraz uchwałami Rady Miasta Lubań, podjętymi w dniu 30 października 2012 roku. Od tego dnia, odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych wytworzonych przez właścicieli nieruchomości na terenie Lubania w zamian za opłatę, zapewnia Gmina Miejska Lubań. W związku z tym, każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej i niezamieszkałej na terenie miasta Lubań, obowiązany jest złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

SEGREGUJESZ - ZYSKUJESZ!

Właścicielem nieruchomości w myśl ww. ustawy są także współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. W przypadku nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną.

Wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości zamieszkałej oraz niezamieszkałej wraz z objaśnieniami dotyczącymi sposobu jej wypełnienia, określa Uchwała Nr XXIX/216/2012 Rady Miasta Lubań z dnia 30 października 2012 roku (Dz.Urz. Woj. Dol. z 2013 r. poz. 275).

Wzór deklaracji dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Miasta Lubań www.miastoluban.pl (Aktualności), w Biuletynie Informacji Publicznej (Gospodarka odpadami – Opłaty, deklaracje), Biurze Obsługi Interesanta, ul. 7-mej Dywizji 14, I piętro, pokój nr 9 oraz w Referacie ds. opłat za zagospodarowanie odpadów, ul. 7-mej Dywizji 14 (Przybudówka, I piętro).

Deklarację należy złożyć w terminie do dnia 31 marca 2013 roku w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Lubań przy ul. 7-mej Dywizji 14, I piętro, pokój nr 9. Informacje oraz pomoc w wypełnianiu deklaracji można uzyskać w Referacie ds. opłat za zagospodarowanie odpadów, mieszczącego się przy ul. 7 Dywizji 14 (Przybudówka), I piętro, tel. 75 64 56  600 oraz 75 64 56  605.

 


z up. Burmistrza
Mariusz Tomiczek
Zastępca Burmistrza

 

Sprostowanie do Komunikatu Burmistrza Miasta Lubań

Sprostowanie do Komunikatu Burmistrza Miasta Lubań

w sprawie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Uprzejmie informuję, iż w Objaśnieniach do Deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, błędnie wskazano Wydział Finansowy Urzędu Miasta Lubań (tel. 75 64 64 414) do udzielania informacji w sprawie przedmiotowych deklaracji.
Szczegółowe informacje oraz pomoc w wypełnianiu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można uzyskać w Referacie ds. opłat za zagospodarowanie odpadów, mieszczącym się przy ul. 7-mej Dywizji 14 (Przybudówka), I piętro, tel. 75 64 56 600 oraz 75 64 56 605.


z up. Burmistrza
Mariusz Tomiczek
Zastępca Burmistrza

 

Nowa ustawa o odpadach – najczęściej zadawane pytania

  • Gdzie i jak zapłacić za śmieci?

Od 1 lipca 2013 roku obowiązują nowe zasady gospodarki odpadami. Każdy podatnik, który odprowadza podatek do Urzędu Miasta Lubań otrzymał indywidualne konto na płatności podatku śmieciowego, o czym został poinformowany specjalnym zawiadomieniem. Po otrzymaniu numeru indywidualnego konta, podatek w zadeklarowanej wysokości, można opłacić w każdym punkcie przyjmowania wpłat (dowolna placówka bankowa, poczta lub inny punkt). Koszt dokonania takiej wpłaty jest naliczany przez punkty przyjmowania opłat według ich własnych cenników.

więcej na ten temat:
Nowy system gospodarki odpadami.
Ekologiczny Lubań.

  • Od kiedy będzie obowiązywał nowy system gospodarki odpadami?

Nowy system gospodarki odpadami będzie obowiązywał od 1 lipca 2013 roku, jednakże proces jego przygotowania już trwa, chociażby składanie tzw. deklaracji za gospodarowanie odpadami.

  • Do kiedy można korzystać z indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych?

Indywidualne umowy będą obowiązywać do 30 czerwca 2013 roku. Od lipca 2013 roku usługę odbioru odpadów od właścicieli nieruchomości w zamian za opłatę zapewnia gmina. Właściciele nieruchomości do 31 marca 2013 roku powinni podjąć działania celem wypowiedzenia umów na odbieranie odpadów komunalnych zawartych indywidualnie.

  • Czy segregując odpady będę płacił mniej?

Tak, Rada Miasta określiła w Uchwale niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku selektywnej zbiórki odpadów (15 zł za odpady segregowane, 19 zł za odpady niesegregowane, od osoby).

  • Czy nowy system gospodarki odpadami obejmie właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne?

Tak, wśród nich są właściciele, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

  • Kto będzie składał deklarację i ponosił opłatę?

Obowiązek złożenia deklaracji należy do właściciela nieruchomości zamieszkałej oraz niezamieszkałej. Opłatę będą ponosić wszyscy wytwarzający odpady komunalne.

  • Kto ma obowiązek złożyć deklarację w przypadku nieruchomości wielorodzinnych?

W przypadku nieruchomości wielorodzinnych deklarację składa właściciel mieszkania, współwłaściciel, osoba posiadająca spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, osoba posiadająca spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, najemca lokalu lub inne osoby władające nieruchomością czy też korzystające z nieruchomości.

  • Kto będzie pobierał opłatę za gospodarowanie odpadami?

Opłata za gospodarowanie odpadami będzie pobierana przez gminę.

  • Jak często trzeba będzie wnosić opłatę za gospodarowanie odpadami?

Będzie to opłata miesięczna, wpłacana do 15-tego każdego miesiąca za miesiąc poprzedni na rachunek gminy. Pierwsza wpłata musi nastąpić do 15 sierpnia 2013 r. Opłatę należy regulować bez wezwań (nie będzie druków wpłat).

  • Gdzie należy składać deklarację o wysokości opłaty?

Właściciel nieruchomości będzie zobowiązany złożyć deklarację w Urzędzie Miasta Lubań przy ul. 7-mej Dywizji 14, w Biurze Obsługi Interesanta, jak również w Referacie ds. opłat za zagospodarowanie odpadów, mieszczącego się przy ul. 7-mej Dywizji 14 (Przybudówka, I piętro). Informacje oraz pomoc w wypełnianiu deklaracji można uzyskać w przedmiotowym Referacie.

  • Do kiedy należy składać deklarację?

Pierwszą deklarację właściciel nieruchomości ma obowiązek złożyć w terminie do dnia 31 marca 2013 roku. Każda kolejna będzie składana w przypadku powstania zmiany, będącej podstawą naliczenia opłaty, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.

  • Czy będzie nadzór, czy odpady są faktycznie segregowane, zgodnie deklaracją?

Tak, przedsiębiorca odbierający odpady poinformuje gminę o nieprawidłowościach w tym zakresie.

  • Co się stanie jeżeli właściciel nieruchomości zadeklarował, że będzie segregował odpady a ich nie segreguje?

Opłata za segregowane odpady będzie niższa, a za odpady niesegregowane wyższa, stąd w przypadku stwierdzenia, że odpady nie są segregowane, zostanie wydana decyzja o nałożeniu na właściciela nieruchomości wyższej opłaty.

  • Kto będzie wyposażał nieruchomość w pojemniki na odpady?

Wyposażenie nieruchomości w pojemniki zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012r., poz. 391 ze zm.) należy do obowiązków właściciela nieruchomości. W celu ułatwienia właścicielom nieruchomości wyposażenia ich w niezbędne urządzenia do gromadzenia odpadów, w tym selektywnie zbieranych, Gmina Miejska Lubań zdecydowała się na świadczenie dodatkowej usługi w tym zakresie. Usługa obejmie wyposażenie w pojemniki wyłącznie tych nieruchomości, na których prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów, wówczas dostawą pojemników zajmie się przedsiębiorca, który wygra przetarg na odbiór odpadów. W przypadku właścicieli nieruchomości, którzy zadeklarują brak chęci selektywnej zbiórki odpadów, będą musieli samodzielnie wyposażyć nieruchomość w pojemniki (zakupić bądź wynająć u przedsiębiorców).

  • Co się stanie w przypadku nie złożenia wymaganej deklaracji w terminie?

W razie nie złożenia deklaracji albo uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji, Burmistrz Miasta określi w drodze decyzji wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie własnych szacunków tj. przeważnie wg ilości zameldowanych osób oraz przyjmując brak selektywnego zbierania odpadów, co w konsekwencji może spowodować naliczenie wyższej opłaty, niż w przypadku złożenia deklaracji.

  • Co w przypadku, kiedy właściciel nie będę wnosił opłaty za gospodarowanie odpadami?

W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej, Burmistrz Miasta określi w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wraz z odsetkami. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm.), z tym, że uprawnienia organów podatkowych przysługują Burmistrzowi Miasta.
W przypadku uchylania się od opłaty Burmistrz może złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego, wniosek o ukaranie, w trybie określonym w ustawie Kodeks karny skarbowy.

  • Dlaczego posiadanie kompostownika i gromadzenia w nim bioodpadów dotyczy tylko posesji jednorodzinnych?

W Uchwałach Rady Miasta Lubań z dnia 30 października 2012 roku dotyczących nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, przyjęto, iż na nieruchomościach wielorodzinnych zbiórka bioodpadów będzie odbywała się w pojemnikach zbiorczych dla wielu lokali, natomiast na nieruchomościach jednorodzinnych w pojemnikach na bioodpady lub kompostowniach. Oczywiście, można nadal nosić bioodpady na swój ogródek działkowy, o ile kompostownik spełnia wymagania ustaw (parametry techniczne, odległości od granic działki) oraz przepisów wewnętrznych ogrodów działkowych, jednakże nie będzie to podstawą do zastosowania zniżki w opłacie. Przyjęte rozwiązanie związane jest z faktem, iż w większości zabudowy wielorodzinnej w mieście nie ma możliwości kompostowania na nieruchomości, z uwagi na szczupłość gruntu lub ogólnodostępny charakter nieruchomości (kwestia estetyki i odorów). Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach to dana nieruchomość ma być wyposażona w niezbędne pojemniki (art. 5 ust. 1 ustawy, Dz.U. z 2012r., poz. 391 ze zm.). Zapisy określające zasady postępowania z bioodpadami znajdują się zarówno w Uchwale Rady Miasta Lubań Nr XXIX/212/2012 z 30 października 2012r. - § 4) , a także w pkt. 29 deklaracji dla nieruchomości zamieszkałych, będącej załącznikiem do Uchwały Rady Miasta Lubań Nr XXIX/216/2012. Teksty uchwał dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Lubań.

 

W ZAŁĄCZENIU:

  • Uchwała nr XXIX-212-2012- Regulamin utrzymania czystości i porządku

Załączniki

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...