Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
13-02-2014

Cele strategiczne wypracowane podczas warsztatów przez mieszkańców miasta: 

1. Osiągnięcie możliwie najwyższego poziomu rozwoju i wzrostu gospodarki miejskiej.

Rozwój gospodarczy jest kluczowym zagadnieniem rozwoju każdej wspólnoty społecznej i samorządowej. W Lubaniu po okresie likwidacji dużych zakładów przemysłowych, nastąpił rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, których funkcjonowanie i działalność determinuje kierunki rozwoju miasta. Niewielka ilość znajdujących się w obrębie miasta, terenów pod potencjalne inwestycje gospodarcze, wskazuje na konieczność podjęcia działań poprawiających funkcjonowanie istniejących przedsiębiorstw, poprzez poprawę infrastruktury komunikacyjnej - zachodnia obwodnica miasta i możliwość udostępnienia nowych terenów z przeznaczeniem pod inwestycje oraz poprawę przejezdności dróg wojewódzkich 357 i 296 (bezpośredni zjazd z autostrady A4), inicjowanie wdrażania przez nie nowych technologii i szeroko rozumianą współpracę ze środowiskiem pracodawców w zakresie wzmacniania ich ponadlokalnej konkurencyjności w kraju i za granicą. Nie bez znaczenia pozostaje niezaprzeczalny atut położenia Miasta w bliskości autostrady A4 i wynikająca stąd możliwość zachęcania nowych potencjalnych inwestorów do lokowania swojej działalności w mieście.

2. Podniesienie poziomu rozwoju społecznego mieszkańców miasta.

Pod pojęciem rozwoju społecznego Lubania w strategii miasta Lubania rozumie się poprawę jakości życia jego mieszkańców. Stagnacja na tym polu utrudnia bowiem wzmacnianie konkurencyjności miasta a w konsekwencji rozwój gospodarczy. Osiągnięcie tego celu wymaga trafnego określenia społecznych jakości Lubania w granicach jego tradycji przestrzennych i wykreowania narzędzi pozwalających rozwiązywać trudne problemy miejskiej społeczności. Badania wykazują, że w coraz mniejszym stopniu możemy rozwiązywać je "pieniędzmi i betonem". Bez stymulantów, pobudzających aktywność obywatelską niewiele da się osiągnąć. Fundamentalną zasadą polityki miejskiej powinno stać się zatem wdrażanie różnych form partycypacji społecznej i aktywizacja różnorodnych inicjatyw społecznych i gospodarczych, celem przynajmniej częściowej społeczno-gospodarczej reintegracji miasta. Aby trafnie określić wspomniane wyżej jakości społeczne Lubania, koniecznym jest budowanie sprawnych systemów komunikacji wewnątrzmiejskiej. Budowanie komunikacji społecznej w mieście i pobudzanie aktywności społecznej jest trudnym zadaniem, jest ona jednak tym większa, im bardziej mieszkańcy miasta się z nim identyfikują. Stąd też szczególny nacisk położono na budowanie społecznej i regionalnej tożsamości. W tym przypadku kluczową rolę powinno odgrywać wzmacnianie kultury miejskiej oraz wspieranie aktywności organizacji pozarządowych i spółdzielni mieszkaniowych.

3. Efektywne wykorzystanie położenia Lubania przy trasach tranzytowych.

Jednym z najsilniejszych atutów Lubania jest jego lokalizacja przy bardzo ważnych szlakach komunikacyjnych o orientacji równoleżnikowej i południkowej oraz bliskość granicy polsko - czeskiej i polsko - niemieckiej. Analiza SWOT wykazała, że obie wartości, przy uwzględnieniu szeregu innych, pozostających z nimi w bezpośredniej korelacji silnych stron miasta i powiatu, pozwalają wskazać na niedocenianą dotąd funkcję Lubania jako ważnej bramy do Dolnego Śląska patrząc od zachodu i południowego - zachodu oraz do Górnych Łużyc, uwzględniając ruch z kierunku wschodniego. Poważane sukcesy odnoszone na polu turystyki przez powiat jeleniogórski niemieckie Górne Łużyce oraz północno-zachodnią część Czech, zwiększają z roku na rok odbywający się w bezpośredniej bliskości miasta trójstronny tranzyt turystyczny. Miasto i powiat lubański odgrywają zatem rolę swoistego "pomostu" pomiędzy ważnymi ośrodkami turystycznymi trzech państw. Fakt ten potwierdzają niezbicie badania przeprowadzone przez Urząd Marszałkowski*. Obok tranzytu turystycznego rozwija się również tranzyt przesyłowy. Mając na uwadze planowane przez samorząd województwa działania pobudzające rozwój gospodarki w strefie drogi nr 30 (patrz Strategia Rozwoju dla Dolnego Śląska: obszar interwencji o nazwie Autostrada Nowej Gospodarki), należy się spodziewać żywego rozwoju tejże dziedziny w najbliższych latach.
Wobec powyższego, tranzyt powinien być rozpatrywany jako czynnik o kapitalnym znaczeniu dla rozwoju miasta, warunkujący sukces na polu turystyki, rekreacji i usług. Tranzyt turystyczny należy wykorzystać przede wszystkim, kreując atrakcje i usługi będące w stanie zatrzymać jego część na krótszy lub dłuższy czas w granicach miasta. W przypadku tranzytu przesyłowego należy mieć na uwadze usługi i infrastrukturę służącą jego obsłudze w pasie drogi nr 30.

4. Realizacja idei społeczno gospodarczych miasta zgodnie z regułami zrównoważonego rozwoju.

„Troska o jakość środowiska przyczynia się do eliminacji wielu zagrożeń i uciążliwości życia w obszarach zurbanizowanych. Miasta, które zapewniają wyższą jakość środowiska lepiej służą mieszkańcom. Przyciągają też innych, którzy mają możliwość wyboru, czyli przedstawicieli tzw. klasy kreatywnej. W ten sposób miasta dobrze zarządzane zyskują kolejny impuls rozwojowy”** . W nowej strategii Lubania rozwój zrównoważony nie jest pojmowany wyłącznie w kategoriach ochrony środowiska. Akcent pada przede wszystkim na „ład zintegrowany”. Zatem polityka przestrzenna, gospodarcza i społeczna powinny być kreowane w nawiązaniu do lokalnych uwarunkowań i potrzeb oraz przy niezatracaniu z pola widzenia nadrzędnego celu, jakim jest miasto przyjazne człowiekowi***. Rozwój zrównoważony to nie tylko planowanie i określone działania, ale także zdobywanie wiedzy na temat otaczającego nas środowiska. Stąd bardzo silny nacisk został położony na ekoedukację. Dotychczasowe doświadczenia i osiągnięcia Lubania na polu zrównoważonego rozwoju, pokazują, że miasto nie tylko zmierza w dobrym kierunku, ale zaczyna również odgrywać rolę lidera ekorozwoju w południowo-zachodniej części Dolnego Śląska. Jest to bardzo silny atut, który może w przyszłości stać się ważnym elementem składowym lubańskiego produktu regionalnego. Sukcesy i porażki na polu działań na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju będą determinować jakość marki miejskiej, co z punktu widzenia wizji miasta i jego planów ma niezwykle istotne znaczenie.

5. Wykreowanie pozytywnego wizerunku miasta.

Żaden ze strategicznych celów określonych w niniejszym dokumencie nie zostanie zrealizowany w zadowalającym stopniu, jeżeli zabraknie jednoznacznej definicji i opisu Lubania jako produktu terytorialnego oraz odpowiednich działań marketingowych. „Produktem terytorialnym jest skumulowana użyteczność społeczno-ekonomiczna miejsca, zaoferowana klientom wewnętrznym i zewnętrznym dla zaspokojenia ich potrzeb materialnych, duchowych, bieżących i rozwojowych o charakterze konsumpcyjnym i inwestycyjnym” . Opracowanie i wpuszczenie na rynek oferty produktowej wymaga jednakże odrębnej strategii marketingowej, która będzie stanowić podstawę wszystkich decyzji na tym polu. Marketingiem terytorialnym powinna zająć się wyodrębniona jednostka, która statutowo, kadrowo i kompetencyjnie sprosta licznym, trudnym, a w przypadku Lubania - również pionierskim - zadaniom w tym zakresie.
Oczywistym jest, że dany produkt, aby był chętnie kupowany, musi posiadać atrakcyjny wizerunek, a siła jego marki musi stale wzrastać. Od tego przede wszystkim będzie zależeć konkurencyjność Lubania na rynku regionalnych produktów terytorialnych. A w tym przypadku konkurenci są bardzo ambitni, doświadczeni i zdeterminowani. Zatem pozytywny image Lubania jest wielce pożądany, a głównym narzędziem w jego wykreowaniu powinien być poprawnie rozumiany i stosowany marketing terytorialny.
 

------------

PRZYPISY:

* "Badanie ruchu turystycznego na Dolnym Śląsku w ujęciu powiatowym i subregionalnym wg Aktualizacji Programu Rozwoju Turystyki dla Województwa Dolnośląskiego", b.m.w. 2012 r.

** "Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce", pod. red. J. Kronenberga i T. Bergiera, Kraków 2010, s. 235.

*** Wlaźlak Katarzyna, "Rozwój regionalny jako zadanie administracji publicznej", Warszawa 2010, s. 52.
 

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...